February 14, 2011

sALaM mAuLidUr rAsuL~

cUtI...CuTi!!! yeahh~~ dok uma.. bole rehat2.. hehe... padahal selama ni mcm la xrehat2.. hehe.. kenapa hari ni cuti?? emmm... xkaaann la xtau.. hari ni kan hari selasa... 15 feb.. kalau tarikh hijrahnya 12 rabiul awal.. sume org pon tau peristiwa besar yg berlaku pada hari ni, iaitu kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. kalo mase kecik2 dlu, bila time maulud nabi, meriah sangat... join mcm2 aktiviti... berarak la.. berselawat la... dengar ceramah la.. tp, bila dah besar2 nih.. jarang pulak kn... eh, jarang ke xde?? hahaha.. mungkin kurang kesempatan nk wat cmtu kot.. ye ke?? ape pon alasannya, sekurang-kurangnya kita masih tau bila maulidur rasul tu.. xde la xtau langsung.. kalo mcm tu, mmg sgt melampau la kan.. huhu...

ok la... sempena hari yg mulia ni, sy nk kongsi sedikit info dgn anda2 semua... 

dalam bulan rabiul awal ni, kalo kita kaji n baca buku2 sejarah, mmg byk peristiwa penting yg berlaku. 
Misalnya:
 1) kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w
2) perlantikan nabi sebagai rasul. Juga berlaku dlm bulan ni. semua tahu kn yg nabi dilantik menjadi rasul ketika berumur 40 tahun, pada ketika itu, bermulalah dakwah secara rasmi di kota Mekah, atau nama lainnya, dakwah secara terang-terangan.
3) dlm bulan ni juga nabi telah berhijrah ke kota Madinah. Masa tu Madinah dikenali sebagai Yatsrib. Di Madinah juga la nabi kita menunaikan solat jumaat yg pertama. 
4) banyak peperangan yg telah berlaku dlm bulan rabiul awal. misalnya perang safwan( badar pertama), Bawat, perang Bani Nathir, perang Bani Layyan dan Daumatul Jandal.
5) Wafatnya junjungan besar kita juga pada bulan ini. Iaitu pada 12 rabiulawal 11H. 
6) Pada bulan ini juga Abu Bakar telah dilantik menjadi khalifah yg pertama. 
7) Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan islam di bumi Iraq.
8) kejatuhan empayar islam sepanyol. kalau nak tau lebih lanjut mengenai sejarah peristiwa ni, rajin2 lah g blog ni.. http://pendetaseni.blogspot.com

inilah antara peristiwa penting dalam bulan rabiulawal yg boleh sy kongsi.. hihi...  jadi, sama2 lah kita amek manfaat daripadanya ok.. 



2 comments:

aiyang said...

salam...singgah sini

hazirah alwi said...

singgah la lg.. hihi

Post a Comment

Previous Post Next Post Back to Top